Vad gör vår hotellavdelning?

 

Det är inte alla som känner till att vi även arbetar med hotellstäd och städentreprenader men det har länge varit en stor del av vår verksamhet. 2022 sålde vi städtjänster för ca 90 miljoner, motsvarande 36% av vår totala omsättning.

I Stockholm arbetar Anne, Jenni och Katarzyna med hotellstäd på vår största hotellavdelning. Vi har dessutom nyligen fått in en ny personalansvarig som kommer ersätta Jenni då hon går på mammaledighet i april. Beatrice Hermansson heter Jennis ersättare och hon började arbeta hos oss på RestaurangAssistans nu i mars. Beatrice kommer förstås med erfarenhet från många år inom hotell- och restaurangbranschen.

 

Vi fick tillfälle att prata med vår områdeschef Anne Heljeved i Stockholm för att ställa henne lite korta frågor kring hur vi arbetar på hotellsidan samt hur våra tjänster fungerar:

 

Hur ser vår anställningsprocess ut? Vilka kvaliteter söker vi?
Vi tar främst emot personer med erfarenhet från tidigare arbete inom hotellstäd och vi tar arbetstester på samtliga redan vid intervjutillfället. Vi tar även emot personer som är intresserade av yrket och vill lära sig. Då har vi möjligheten att utbilda personer enligt vår utbildningsplan.

 

Arbetstester säger du, vad innebär det?
Vi har byggt ett eget hotellrum på vårt kontor där våra kandidater får visa olika moment så som att bädda en säng. På så sätt får vi en bättre bild av kandidatens kunskaper på förhand.

 

Vilka utbildningar erbjuder vi vår städpersonal?
Vi har anpassade utbildningar, allt från att kunna börja städa ett lägenhetshotell, till att städa på ett 5-stjärningt hotell. Vi satsar även mycket på våra husfruar/arbetsledare som jobbar på våra entreprenader. Och självklart ergonomi!

 

Hur kvalitetssäkrar vi vårt jobb på bemanningssidan?
Vi tar veckovisa uppföljningar för att säkerställa kvalitén som vi levererar. Uppföljningarna görs med både hotellen och vår personal.

 

Hur fungerar det att anlita oss för en städentreprenad? Vilka ansvarsområden har vi?
Vid en städentreprenad ansvarar vi för en avdelnings totala personalbehov. Vi ska leverera utifrån hotellets krav på kvalitet och gästnöjdhet. Vi har egen arbetsledning och bygger ett team med personal som i första hand arbetar på avdelningen.

Här kan vi ha uppdrag som husfru, rumsstädare, lokalvårdare, houseman och nattstäd.

 

Vilka ansvarsområden har våra husfruar och arbetsledare?
Det ser olika ut beroende på storlek på hotellen, vi anpassar alltid tjänsten efter hotellens önskemål. Men kort sagt så har man leverans och kvalitetsansvar.

– Man planerar och fördelar dagens arbete

– Startar morgonen med ett morgonmöte där dagens fokusområden samt feedback från både gäster och hotellet tas upp

– Tar rumskontroller, ofta med hjälp av assisterande husrfu/arbetsledare

– Avslutar dagen med uppföljning och rapportering från dagens arbete

– Schemalägger personal utifrån hotellets prognos och beläggning

 

Hur följer vi upp arbetet och kvalitetssäkrar?
Utöver de dagliga rumskontrollerna som våra husfruar/arbetsledare gör så kommer någon av oss från kontoret ut en gång i veckan för gemensamma rumskontroller med hotellets ledning. Vi har även utvecklat en egen hotellapp där vi enkelt kan föra statistik och arbeta proaktivt med kvalitetssäkring.

 

Vad är det roligaste med din tjänst Anne?
Att få arbeta i ett företag som har mångfalden i personalstaben. Få möjligheten att arbeta tillsammans med så många fantastiska hotell där vi som leverantör har samma mål som kunden/hotellet att uppnår. Gästnöjdhet på topp.  

 

 

Vi är verksamma i StockholmGöteborg, Malmö och Oslo. Är ni intresserade av att anlita oss för bemanning eller entreprenad? Klicka här och fyll i vårt formulär så kontaktar vi er inom kort!